јнотац≥¤ навчальноњ дисципл≥ни "—оц≥альна педагог≥ка, соц≥альна
робота"Ќавчальна дисципл≥на "—оц≥альна педагог≥ка, соц≥альна робота"
включаЇ 30 годин лекц≥йних ≥ 24 години сем≥нарських зан¤ть.
урс "—оц≥альна педагог≥ка, соц≥альна робота" Ї ≥нтегрованою
дисципл≥ною, ¤ка дозвол¤Ї об'Їднати теоретичну ≥ практичну складову
процесу п≥дготовки студент≥в.
ƒаний курс зд≥йснюЇ ≥нтеграц≥ю знань ≥ ум≥нь студент≥в на трьох
р≥вн¤х:
1. –еал≥зац≥¤ взаЇмозв'¤зк≥в м≥ж теоретичною ≥ практичною
п≥дготовкою студент≥в.
2. –еал≥зац≥¤ взаЇмозв'¤зк≥в ≥з комплексом педагог≥чних,
психолог≥чних ≥ правових дисципл≥н.
3. ¬рахуванн¤ особливостей майбутньоњ профес≥йноњ д≥¤льност≥
студент≥в.
«авд¤ки зб≥льшенню практично-методичного компонента вивченн¤
курсу спри¤Ї ¤к≥сному виконанню студентами дипломноњ роботи.
ћета ≥ завданн¤ навчальноњ дисципл≥ни:
ћета пол¤гаЇ в усв≥домленн≥ впливу соц≥ального вихованн¤ на
соц≥ал≥зац≥ю особистост≥ у процес≥ њњ формуванн¤, вивченн≥
теоретичних основ соц≥альноњ педагог≥ки та соц≥альноњ роботи й
оволод≥нн≥ вм≥нн¤ми зд≥йсненн¤ соц≥ально-педагог≥чноњ д≥¤льност≥,
засвоЇнн¤ методики соц≥альноњ роботи, а також зд≥йсненн¤ наукових
соц≥ально-педагог≥чних досл≥джень.
«авданн¤:
1. ƒосл≥дити вплив р≥зних фактор≥в на процес формуванн¤ особистост≥.
2. ¬ивчити окрем≥ соц≥ально-педагог≥чн≥ проблеми, д≥¤льн≥сть
соц≥альних роб≥тник≥в з њх вир≥шенн¤.
3. Ќавчитис¤ проектувати та застосовувати педагог≥чн≥ засоби,
спр¤мован≥ на зниженн¤ р≥вн¤ д≥ючих негативних фактор≥в соц≥ального
середовища.
4. ”св≥домити соц≥ально-педагог≥чну д≥¤льн≥сть спец≥ал≥ста
майбутньоњ профес≥њ.
5. «асвоњти методику соц≥альноњ роботи, пов'¤заноњ з майбутньою
профес≥Їю.
6. «д≥йснити наукове соц≥ально-педагог≥чне досл≥дженн¤ у процес≥
виконанн¤ курсовоњ роботи.
ѕредмет соц≥альноњ педагог≥ки, соц≥альноњ роботи -
соц≥ально-педагог≥чн≥ системи, що включають особист≥сть та оточуюче
њњ соц≥альне середовище, а також способи зниженн¤ соц≥альних
протир≥ч, що ≥снують в дан≥й систем≥. ¬ процес≥ вивченн¤ дисципл≥ни
"—оц≥альна педагог≥ка та соц≥альна робота" студенти повинн≥:
«нати: сутн≥сть соц≥ального вихованн¤ учн≥в, вплив фактор≥в
соц≥ал≥зац≥њ молод≥, умови руш≥йн≥ сили та закони нац≥ональних
традиц≥й та родинно-с≥мейноњ педагог≥ки.
¬м≥ти: застосовувати на практиц≥ знан¤ законом≥рностей
соц≥ал≥зац≥њ та соц≥альноњ адаптац≥њ, анал≥зуватидев≥антн≥ ситуац≥њ,
проводити д≥агностику соц≥альноњ "≥стор≥њ" с≥м'њ, знаходити шл¤хи
проф≥лактики та корекц≥њ повединки молод≥.
ѕрограма курсу
“ема 1. “еоретичн≥ основи соц≥альноњ педагог≥ки та соц≥альноњ
роботи. ќб'Їкт, предмет, мета ≥ завданн¤ соц≥альноњ педагог≥ки та
соц≥альноњ роботи. ≤стор≥¤ становленн¤ в≥тчизн¤ноњ та заруб≥жноњ
соц≥альноњ педагог≥ки та соц≥альноњ роботи. «в'¤зки соц≥альноњ
педагог≥ки та соц≥альноњ роботи з соц≥альною ф≥лософ≥Їю та
психолог≥Їю, правознавством, соц≥олог≥Їю, ф≥з≥олог≥Їю,
культуролог≥Їю, етнограф≥Їю.
“ема 2. ћетодолог≥¤ соц≥альноњ педагог≥ки та соц≥альноњ роботи.
‘≥лософськ≥ основи, принципи, основн≥ концепц≥њ соц≥альноњ
педагог≥ки та соц≥альноњ роботи. —утн≥сть наукового досл≥дженн¤ та
роль емп≥ричного та теоретичного п≥знанн¤ на кожному етап≥
орган≥зац≥њ соц≥ально-педагог≥чного досл≥дженн¤.
“ема 3. ≤стор≥¤ благод≥йноњ д≥¤льност≥ в ”крањн≥. —утн≥сть пон¤ть
"милосерд¤", "благод≥йн≥сть". ќсновн≥ форми соц≥альноњ допомоги у
ињвськ≥й –ус≥. ÷ерква ¤к пров≥дний ≥нститут благод≥йництва.
’ристи¤нське осмисленн¤ ≥дењ спас≥нн¤, милосерд¤ ¤к етична категор≥¤
та моральна позиц≥¤. Ѕлагод≥йн≥сть в сучасних умовах.
“ема 4. “ехнолог≥¤ наукового соц≥ально-педагог≥чного досл≥дженн¤.
јктуальн≥сть наукового соц≥ально-педагог≥чного досл≥дженн¤
ѕротир≥чч¤ ≥ проблеми наукового соц≥ально-педагог≥чного досл≥дженн¤.
ќб'Їкт, предмет мета ≥ г≥потеза наукового соц≥ально-педагсг≥чного
досл≥дженн¤. √≥потеза, њњ структура ≥ функц≥њ. ћетодолог≥¤ наукового
соц≥ально-педагог≥чного досл≥дженн¤.
“ема 5. ≤стор≥¤ розвитку соц≥альноњ роботи та соц≥альноњ
педагог≥ки. н¤зь ¬олодимир -засновник систем≥и соц≥альноњ оп≥ки.
"–уська ѕравда" ярослава ћудрого - прообраз сучасних соц≥альних
програм. ѕитанн¤ соц≥альноњ п≥дтримки в книз≥ ¬олодимира ћономаха
"ƒуховна". —оц≥ально-благод≥йницька д≥¤льн≥сть украњнських братств.
–озвиток ≥дењ державноњ пол≥тиц≥ в д≥¤льност≥ ѕетра ≤. ѕерш≥
соц≥альн≥ ≥нститути п≥дтримки нужденних: л≥карн≥ дл¤ б≥дних,
сир≥тськ≥ притулки, будинки дл¤ оп≥ки незаконнонароджених. ƒержавна
соц≥альна п≥дтримка за атерини ≤≤. –озвиток приватного та
сусп≥льного благод≥йництва. ¬иховний будинок ≤.≤.Ѕецького. —≥льська
громада ¤к центр соц≥альноњ роботи в ”крањн≥ в к≥нц≥ XIX - на
початку XX ст. —оц≥альне значенн¤ д≥¤льност≥ товариства червоного
хреста. ѕедагог≥чна д≥¤льн≥сть ј.—.ћакаренка ¤к досв≥д подоланн¤
дев≥антноњ повед≥нки. ’арактеристика соц≥ально-педагог≥чноњ
д≥¤льност≥ в 60-80 рр. XX ст.
“ема 6. «агальн≥ категор≥њ соц≥альноњ педагог≥ки та соц≥альноњ
роботи. —оц≥ально-педагог≥чна система. ќсновн≥ процеси, що
вивчаютьс¤ соц≥альною педагог≥кою та соц≥альною роботою: соц≥альне
вихованн¤, соц≥ал≥зац≥¤, —оц≥альна адаптац≥¤, категор≥њ соц≥альноњ
педагог≥ки та соц≥альноњ роботи: соц≥альна реаб≥л≥тац≥¤, соц≥альна
корекц≥¤, соц≥альна проф≥лактика, соц≥альне обслуговуванн¤,
соц≥альн≥ послуги.
“ема 7. ѕрофес≥йна д≥¤льн≥сть соц≥ального педагога. ≤сторичн≥
передумови розвитку соц≥ально-педагог≥чноњ д≥¤льност≥. ќсобливост≥
профес≥йноњ д≥¤льност≥ соц≥ального педагога. —истема профес≥йноњ
п≥дготовки соц≥ального педагога в ”крањн≥ та за кордоном. ѕ≥дготовка
соц≥альних педагог≥в у вищих закладах осв≥ти.
“ема 8. —тановленн¤ соц≥альноњ педагог≥ки та соц≥альноњ роботи за
кордоном. ≤стор≥¤ та розвиток соц≥альноњ роботи в —Ўј. —тановленн¤
та сучасний стан соц≥альноњ роботи в Ќ≥меччин≥. ќсобливост≥
соц≥альноњ д≥¤льност≥ в крањнах —кандинав≥њ. ѕор≥вн¤льна
характеристика американськоњ та Ївропейськоњ моделей соц≥альноњ
роботи.
“ема 9. —оц≥альна педагог≥ка та соц≥альна робота ¤к наука, галузь
практичноњ д≥¤льност≥ та навчальна дисципл≥на. ћетоди, завданн¤ та
функц≥њ соц≥альноњ педагог≥ки та соц≥альноњ роботи. ¬изначенн¤
пон¤тт¤ соц≥альна педагог≥ка та соц≥альна робота. ѕринципи та методи
соц≥альноњ педагог≥ки та соц≥альноњ роботи. ќсновн≥ категор≥њ.
—оц≥альна педагог≥ка та соц≥альна робота в структур≥
соц≥ально-гуман≥тарних наук.
“ема 10. —оц≥ал≥зац≥¤ особистост≥. —оц≥ал≥зац≥¤ ¤к соц≥альне
¤вище. ≤стор≥¤ становленн¤ категор≥њ соц≥ал≥зац≥¤. ќсновн≥
характеристики процесу соц≥ал≥зац≥њ. ¬≥ков≥ етапи соц≥ал≥зац≥њ.
ћ≥кро-, мезо-, макрофактори. ћехан≥зми соц≥ал≥зац≥њ (традиц≥йн≥,
≥нституц≥ональн≥, стил≥зован≥, м≥жособист≥сн≥, рефлексивн≥). –оль
агент≥в особистост≥ на кожному його в≥ковому етап≥ соц≥ал≥зац≥њ.
“ема 11. —оц≥ал≥зац≥¤ ¤к соц≥ально-педагог≥чне ¤вище. —утн≥сть
процесу соц≥ал≥зац≥њ. Ћюдина ¤к об'Їкт, суб'Їкт соц≥ал≥зац≥њ.
—оц≥ал≥зован≥сть. ‘актори, агенти та механизми впливу на розвиток
людини.
“ема 12. —оц≥альне вихований особистост≥ ¤к соц≥окультурна
проблема. —оц≥ал≥зац≥¤ ≥ соц≥альне вихованн¤. ѕринципи соц≥ального
вихованн¤ та пров≥дна функц≥¤ сусп≥льства вихованн¤ творчоњ
особистост≥, здатноњ активно споживати та розвивати культуру
сусп≥льства. —пособи взаЇмод≥њ суб'Їкт≥в соц≥ального вихованн¤
(функц≥онально-рольов≥, емоц≥йно-м≥жособист≥сн≥).
“ема 13. –озвиток дитини с соц≥ум≥. —падков≥сть ≥ розвиток дитин≥
≥. —утн≥сть розвитку дитини. –оль д≥¤льност≥ ≥ сп≥лкуванн¤ в
розвитку дитини. ¬плив в≥дхилень у здоров'њ на розвиток дитини.
ќсобливост≥ формуванн¤ сп≥лкуванн¤ ≥ р≥зних вид≥в д≥¤льност≥ у д≥тей
з обмеженими можливост¤ми. —утн≥сть соц≥ал≥зац≥њ особистост≥ дитини.
—≥м'¤, осв≥та, рел≥г≥¤ ≥ культура - основн≥ ≥нст≥тути соц≥ал≥зац≥њ
особистост≥ дитини.
“ема 14. “еор≥¤ та практика соц≥ального вихованн¤. —утн≥сть та
принципи соц≥ального вихованн¤. ÷≥нност≥ соц≥ального вихованн¤.
ќб'Їкти та суб'Їкти соц≥ального вихованн¤. ’арактеристика суб'Їкт≥в
соц≥ального вихованн¤. ¬заЇмод≥¤ суб'Їкт≥в соц≥ального вихованн¤.
“ема 15. ѕрофес≥¤ соц≥ального педагога та соц≥ального прац≥вника.
ѕрофес≥йно-педагог≥чна культура соц≥ального педагога та соц≥ального
прац≥вника. —истема знань та ум≥нь (особист≥сних та профес≥йних
¤костей). одекс етики соц≥ального педагога та соц≥ального
прац≥вника. вал≥ф≥кац≥йн≥ характеристики соц≥ального педагога та
соц≥ального прац≥вника. ќб'Їкти профес≥йноњ д≥¤льност≥.
“ема 16. ѕрофес≥йний та особист≥сний портрет соц≥ального педагога
та соц≥ального прац≥вника. —оц≥альний педагог: пон¤тт¤, специф≥ка
д≥¤льност≥ стосовно вчител¤, виховател¤, ≥нших сум≥сних фах≥вц≥в.
—оц≥альний прац≥вник, особливост≥ ц≥Їњ профес≥њ. ¬имоги до
особист≥сних та профес≥йних ¤костей соц≥ального педагога,
соц≥ального прац≥вника. ѕор≥вн¤льна характеристика система знань та
вм≥нь соц≥ального педагога та соц≥ального прац≥вника. вал≥ф≥кац≥йн≥
характеристики соц≥ального педагога та соц≥ального прац≥вника.
ѕ≥дготовка соц≥ального педагога та прац≥вника в ”крањн≥.
“ема 17. ƒ≥¤льн≥сть соц≥ального педагога та соц≥ального
прац≥вника. ћета, структура, функц≥њ та технолог≥њ
соц≥ально-педагог≥чноњ д≥¤льност≥. ќсобливост≥ д≥¤льност≥
соц≥ального педагога, пов'¤зан≥ з безпосередн≥м сп≥лкуванн¤м з
великою к≥льк≥стю людей та необх≥дн≥стю корекц≥й деформац≥њ
профес≥йних та особистих ¤костей. ѕравов≥ основи
соц≥ально-педагог≥чноњ д≥¤льност≥. «агальна характеристика сфер
д≥¤льност≥ соц≥ального педагога та соц≥ального прац≥вника.
“ема 18. —истема профес≥йноњ п≥дготовки соц≥альних педагог≥в.
ѕринципи побудови безперевноњ системи профес≥йноњ осв≥ти.
ƒопрофес≥йна п≥дготовка соц≥альних педагог≥в. ќсобливост≥
профес≥йноњ п≥дготовки соц≥альних педагог≥в в середн≥х профес≥йних
навчальних закладах. —труктура державного стандарту про вищу
профес≥йну осв≥ту. Ѕакалавр, спец≥ал≥ст ≥ маг≥стр -квал≥ф≥кац≥йн≥
р≥вн≥ п≥дготовки соц≥ального педагога у вищому заклад≥ осв≥ти.
“ема 19. —оц≥ально-педагог≥чна д≥¤льн≥сть. ћ≥сце д≥¤льност≥ у
педагог≥чному процес≥. ћета, принципи, функц≥њ та сфери д≥¤льност≥
соц≥ального педагога та соц≥ального прац≥вника. «агальн≥ технолог≥њ
соц≥альноњ роботи (д≥агностика, проф≥лактика, корекц≥¤, терап≥¤,
експертиза). “ехнолог≥њ соц≥ально-педагог≥чноњ д≥¤льност≥ у школ≥.
“ема 20. ќсновн≥ галуз≥ соц≥ально-педагог≥чного знанн¤ (дев≥ац≥¤,
в≥кт≥молог≥¤). ѕон¤тт¤, передумови, типи дев≥антноњ повед≥нки.
ѕричини дев≥антноњ повед≥нки. ќсновн≥ напр¤ми роботи соц≥ального
педагога з д≥тьми-дев≥антами. —оц≥ально-педагог≥чна в≥кт≥молог≥¤.
ќб'Їктивн≥ та суб'Їктивн≥ фактори перетворенн¤ людини у жертву
неспри¤тливих умов соц≥ал≥зац≥њ.
“ема 21. ѕон¤тт¤ "норма", "в≥дхиленн¤ в≥д норми" в соц≥альн≥й
педагог≥ц≥. јномальн≥ д≥ти. ќбдарован≥ д≥ти. —оц≥альн≥ норми.
‘≥зичн≥ та псих≥чн≥ в≥дхиленн¤ в≥д норми. ќсобливост≥ соц≥ал≥зац≥њ
д≥тей з обмеженими можливост¤ми. —оц≥ально-педагог≥чн≥ в≥дхиленн¤
в≥д норми. —ир≥тство ¤к в≥дхиленн¤ в соц≥альному житт≥ дитини.
ƒев≥антна повед≥нка д≥тей ¤к в≥дхиленн¤ в≥д соц≥альноњ повед≥нки.
“ема 22. —оц≥ально-педагог≥чна робота з д≥тьми, ¤к≥ мають
соц≥альн≥ в≥дхиленн¤. ѕон¤тт¤ дев≥антноњ повед≥нки людини.
ѕ≥дл≥тковий алкогол≥зм, проституц≥¤, наркоман≥¤, правопорушенн¤.
«м≥ст, методи та форми роботи з д≥тьми -дев≥антами в р≥зних типах
навчально-виховних заклад≥в. ѕроф≥лактика дев≥антноњ повед≥нки у
загально-осв≥тн≥х навчальних закладах. ќсновн≥ диференц≥њ
соц≥ально-педагог≥чноњ в≥ктимолог≥њ. –еаб≥л≥тац≥йна робота
соц≥ального педагога та соц≥ального прац≥вника з жертвами
соц≥ал≥зац≥њ.
“ема 23. —оц≥ально-педагог≥чна робота з с≥м'Їю. ќсобливост≥
виховного впливу с≥м'њ в залежност≥ в≥д њњ типу та стилю с≥мейних
стосунк≥в на р≥зних етапах розвитку особистост≥. ’арактеристика
д≥¤льност≥ соц≥ального педагога с≥мейного типу, фактори ефективност≥
його роботи. ѕон¤тт¤ с≥м'¤ та типи сп≥лкуванн¤ в с≥м'њ. —учасн≥
проблеми с≥мейного вихованн¤: соц≥альний захист с≥м'њ та њњ член≥в,
актив≥зац≥¤ педагог≥чноњ функц≥њ с≥м'њ, нейтрал≥зац≥¤ негативного
впливу с≥мейного середовища, соц≥ально-педагог≥чна робота з с≥м'¤ми
групи "соц≥ального ризику"; оп≥ка; п≥клуванн¤.
“ема 24. —оц≥ально-педагог≥чна д≥¤льн≥сть з с≥м'Їю групи ризику.
’арактеристика с≥мей групи ризику. —оц≥альний статус с≥м'њ групи
ризику. ќсновн≥ проблеми д≥тей в с≥м'¤х групи ризику. —пециф≥ка
роботи соц≥ального педагога з с≥м'Їю групи ризику.
“ема 25. –обота соц≥ального педагога с≥мейного типу. ÷≥л≥ та
задач≥ роботи соц≥ального педагога с≥мейного типу. ѕедагог≥чн≥
принципи соц≥ально-педагог≥чноњ роботи з с≥м'Їю. ћетоди, форми та
зм≥ст роботи соц≥ального педагога с≥мейного типу. ‘актори
ефективност≥ роботи з с≥м'Їю.
“ема 26. —оц≥ально-педагог≥чна д≥¤льн≥сть у закладах осв≥ти.
ѕрограми, документи щодо соц≥ально-правового захисту молод≥.
—оц≥ально-педагог≥чна д≥¤льн≥сть у дит¤чих садках. ≤ндив≥дуальна ≥
колективна соц≥ально-педагог≥чна д≥¤льн≥сть у вищих закладах осв≥ти.
ќсобливост≥ побудови соц≥ально-педагог≥чноњ д≥¤льност≥ позашк≥льних
закладах осв≥ти та вихованн¤. —оц≥ально-педагог≥чна робота в
≥нтернатах, дит¤чих будинках, виховних колон≥¤х дл¤ неповнол≥тн≥х.
“ема 27. —оц≥ально-педагог≥чна робота в загальноосв≥тньому
навчальному заклад≥. ÷≥ль ≥ задач≥ соц≥ально-педагог≥чноњ роботи в
школ≥ та засоби њх реал≥зац≥њ (створенн¤ виховного середовища,
захист прав дитини, адаптац≥¤ учн¤, орган≥зац≥¤ умов дл¤
самореал≥зац≥њ, корекц≥¤ та реаб≥л≥тац≥¤ в умовах школи). —оц≥альна
робота школи з с≥м'Їю. —оц≥альна робота з обдарованою дитиною.
«в'¤зок школи з м≥крорайоном. ќсобливост≥ соц≥ально-педагог≥чноњ
роботи в приватних навчальних закладах.
“ема 28. Ўкола ¤к соц≥ально-педагог≥чна система.
—оц≥ально-педагог≥чн≥ ц≥л≥ навчально-виховного процесу школи.
—оц≥ально-педагог≥чн≥ принципи навчально-виховного процесу школи.
ћетоди та форми соц≥ально-педагог≥чноњ роботи в школ≥. «м≥ст
соц≥ально-педагог≥чноњ роботи в школ≥. ‘актори ефективност≥
соц≥ально-педагог≥чноњ роботи в школ≥.
“ема 29. —оц≥ально-педагог≥чний патронаж обдарованих д≥тей.
ѕ≥дходи до соц≥ального захисту обдарованих д≥тей. Ќавчально-виховн≥
заклади дл¤ обдарованих д≥тей. —оц≥ально-педагог≥чний п≥дх≥д до
соц≥ального захисту обдарованих д≥тей. ƒосл≥дженн¤ структури
≥ндив≥дуальност≥ обдарованоњ дитини. —оц≥ально-педагог≥чний захист
обдарованоњ дитини.
“ема 30. –обота у соц≥альних службах. “еоретичн≥ питанн¤
д≥¤льност≥ соц≥альних служб в ”крањн≥ ≥ за кордоном. —оц≥альна
служба, њњ сутн≥сть, принципи структуруванн¤. ‘ункц≥њ соц≥альноњ
служби. —истема соц≥альних служб. ‘орми та методи
соц≥ально-педагог≥чноњ д≥¤льност≥. “ехнолог≥¤ та методика роботи
соц≥альних служб. —оц≥альн≥ служби ’арк≥вщини.
“ема 31. —оц≥ально-педагог≥чн≥ аспекти орган≥зац≥њ дозв≥ллевоњ
д≥¤льност≥. «агальна характеристика дозв≥ллЇвоњ д≥¤льност≥.
ќрган≥зац≥¤ дозв≥лл¤ учн≥в у школ≥. ќрган≥зац≥¤ дозв≥лл¤ учн≥в у
позашк≥льних закладах. –обота соц≥ального педагога в дит¤чих
закладах оздоровленн¤ та в≥дпочинку. ќрган≥зац≥¤ дозв≥ллевоњ
д≥¤льност≥ за м≥сцем проживанн¤ школ¤р≥в.
“ема 32. ќрган≥зац≥¤ дозв≥ллЇвоњ д≥¤льност≥ учн≥в. ћ≥сце
дозв≥ллевоњ д≥¤льност≥ у процес≥ соц≥ального вихованн¤ учн≥в.
Ќеобх≥дн≥сть орган≥зац≥њ дозв≥ллЇвоњ д≥¤льност≥ у процес≥
соц≥ального вихованн¤ п≥дростаючого покол≥нн¤. —пециф≥ка дозв≥ллевоњ
д≥¤льност≥. ћета, завданн¤, напр¤ми орган≥зац≥њ дозв≥ллЇвоњ
д≥¤льност≥. “ворча д≥¤льн≥сть у гуртках ¤к зас≥б соц≥альноњ
адаптац≥њ, реаб≥л≥тац≥њ п≥дл≥тка. ќрган≥зац≥¤ науковоњ роботи учн≥в
¤к форма профор≥Їнтац≥њ учн≥в. —оц≥ально-педагог≥чна п≥дтримка
дит¤чих та молод≥жних ≥н≥ц≥атив. ќрган≥зац≥¤ доза≥ллевоњ д≥¤льност≥
д≥тей, ¤к≥ мають соц≥ально-педагог≥чн≥ проблеми.
“ема 33. ѕроблеми спец≥альноњ педагог≥ки. ќсновн≥ пон¤тт¤
спец≥альноњ педагог≥ки. ласиф≥кац≥¤ спец≥альних навчальних
заклад≥в. ќсобливост≥ роботи соц≥ального педагога ≥з вихованц¤ми
пен≥тенц≥арних заклад≥в.
“ема 34. ƒев≥ац≥¤ ¤к соц≥ально-педагог≥чна проблема. —оц≥альна
дезадаптац≥¤ п≥дл≥тк≥в. ’арактеристика перех≥дного в≥ку д≥тей.
—оц≥альн≥ передумови дезадаптац≥њ п≥дл≥тк≥в. “ипи дев≥ац≥й. —утн≥сть
пон¤тт¤ "дев≥ац≥¤", р≥зновиди дев≥антноњ повед≥нки. ƒев≥антна
повед≥нка п≥дл≥тк≥в: причини ≥ насл≥дки. “еор≥њ дев≥ац≥њ. ƒит¤чий
алкогол≥зм, проституц≥¤, наркоман≥¤, злочинн≥сть ¤к
соц≥ально-педагог≥чна проблеми.
“ема 35. ƒ≥¤льн≥сть соц≥ального педагога у школах-≥нтернатах.
‘ункц≥њ соц≥ально-педагог≥чноњ роботи з д≥тьми з особливими
потребами. ѕроблема ≥нвал≥дност≥ у сучасному сусп≥льств≥. —учасна
система спец≥альних осв≥тн≥х послуг дл¤ ос≥б ≥з специф≥чними
особливими потребами. ќсобливост≥ соц≥альноњ роботи з
д≥тьми-сиротами та д≥тьми, що залишилис¤ без батьк≥вськоњ оп≥ки.
“ема 36. ‘ормуванн¤ духовност≥ учн≥в ¤к соц≥ально-педагог≥чна
проблема. ‘ормуванн¤ духовност≥ ¤к один з аспект≥в соц≥ал≥зац≥њ
школ¤р≥в. —оц≥ально-педагог≥чна д≥¤льн≥сть учител¤ на уроц≥,
спр¤мована на розвиток духовност≥ школ¤р≥в. ѕозакласна
соц≥ально-педагог≥чна д≥¤льн≥сть учител¤, спр¤мована на розвиток
духовност≥ школ¤р≥в.
“ема 37. ¬≥ков≥ та статев≥ проблеми соц≥ально-педагог≥чного
формуванн¤ особистост≥. —оц≥ально-педагог≥чна д≥¤льн≥сть у подоланн≥
в≥кових проблем соц≥ального вихованн¤. ѕроблеми у взаЇмов≥дносинах
школ¤р≥в р≥зних статей. —оц≥ально-педагог≥чна д≥¤льн≥сть учител¤ на
уроц≥, спр¤мована на вир≥шенн¤ статевих проблем школ¤р≥в. ѕозакласна
д≥¤льн≥сть педагога, спр¤мована на вир≥шенн¤ статевих проблем
школ¤р≥в.
“ема 38. ќсобливост≥ соц≥ально-педагог≥чноњ д≥¤льност≥
спец≥ал≥ст≥в майбутньоњ профес≥њ студент≥в. ¬заЇмозв'¤зок фаховоњ
д≥¤льност≥ з розв'¤занн¤ соц≥ально-педагог≥чних проблем. «асоби, що
застосовують спец≥ал≥сти певного фаху в розв'¤занн≥
соц≥ально-педагог≥чних проблем (закони, мистецтво, ≥нтернет, нов≥
комп'ютерн≥ технолог≥њ, методи з психолог≥њ, соц≥олог≥њ тощо).
—творенн¤ педагог≥чного середовища дл¤ усп≥шноњ соц≥ал≥зац≥њ,
соц≥альноњ адаптац≥њ особистост≥
Ћ≥тература:
1. »стори¤ социальной педагогики: ’рестомати¤ - учебн.: ”чеб.
пособие / ѕод ред. ћ.ј.√алагузовой. - ћ.: “уманит, изд. центр
¬Ћјƒќ—, 2000. - 544 с.
2. —оциальна¤ педагогика: урс лекций / ѕод общей ред.
ћ.ј.√алагузовой. - ћ.: “уманит, изд. центр ¬Ћјƒќ—, 2000. - 416 с.
3. ћудрик ј.¬. —оциальна¤ педагогика: ”чеб. дл¤ студ. пед. вузов /
ѕод ред. ¬.ј.—ластенина. - ћ.: »здательский центр Ђјкадеми¤ї, 1999.
-184 с.
4. ¬асилькова ё.¬., ¬асилькова “.ј. —оциальна¤ педагогика: урс
лекций: ”чеб. пособие дл¤ студ. пед. вузов и колледжей. Ч ћ.:
»здательский центр Ђјкадеми¤ї, 1999. - 440 с.
5. —оц≥альна педагог≥ка. Ќавчальний пос≥бник / «а ред. ј.…. апськоњ
- ., 2000. -264с.
6. ¬асилькова ё.¬. ћетодика и опыт работы социального педагога:
”чеб. пособие дл¤ студ. висш. пед. учеб, заведений. - ћ.,
»здательский центр Ђјкадеми¤ї, 2001. - 160 с.
7. —оциальна¤ педагогика: : ”чеб. пособие дл¤ студ. висш. пед. учеб,
заведений / ѕод ред. ¬.ј.Ќикитина. - ћ.: “уманит, изд. центр ¬Ћјƒќ—,
2000. - 272 с.
8. —оциальна¤ работа / ѕод общей редакцией проф. ¬.». урбатова.
—ери¤ Ђ”чебники учебные пособи¤ї. - г. –остов н/ƒ: Ђ‘ениксї, 2000. -
576 с.
9. ќсновы социальной работы: ”чебник / ќтв. ред. ѕ.ƒ.ѕавленок. - ћ.:
»Ќ‘–ј -ћ., 1999.-368 с.
10.“ехнологи соц≥ально-педагог≥чноњ роботи: Ќавчальний пос≥бник / «а
заг. ред. проф. ј.…. апськоњ. - ., 2000. - 372 стор.
11.ќвчарова –.¬. —правочна¤ книга социального педагога. - ћ.: “.÷.
Ђ—фераї, 2001.-480с.
12.—оциальна¤ работа: —ловарь-справочник / ѕод ред. ¬.».‘илоненко.
—ост.: ≈.ѕ.јгапов, ¬.».јкопов, ¬.ƒ.јльперович, ј.ќ.Ѕухановский и др.
- ћ.: Ђ онтурї, 1998.-480с.
13.ћ.≤.ѕриходько, ќ.ћ.ѕриходько, Ќ.≤.—ел≥верстова, ќ.¬.“урська
—ловник-дов≥дник менеджер≥в осв≥ти, соц≥альних педагог≥в та
прац≥вник≥в соц≥ально-педагог≥чних служб, консультац≥й - «апор≥жж¤:
''ѕол≥граф", 1999. - 132 с. -”кр.
14.¬.—. укушин, Ћ.ƒ.—тол¤ренко Ётнопедагогика и этнопсихологи¤.
–остов - на ƒону: ‘еникс, 2000. - 448 с.
15. оваль Ћ.√., «верева ≤.ƒ., ’лЇб≥к —.–. —оц≥альна педагог≥ка /
—оц≥альна робота: Ќавч. пос≥бник. - .: ≤«ћЌ, 1997. - 392 с.
—амост≥йна та ≥ндив≥дуальна робота студент≥в
¬ажливою формою навчального процесу Ї виконанн¤ студентами
самост≥йноњ та ≥ндив≥дуальноњ роботи. ¬иконанн¤ самост≥йноњ та
≥ндив≥дуальноњ роботи спр¤моване на поглибленн¤ та закр≥пленн¤ знань
з соц≥альноњ педагог≥ки та соц≥альноњ роботи на можлив≥сть
самост≥йно провести наукове досл≥дженн¤ теми навчитис¤ ч≥тко ≥
лог≥чно викладати матер≥ал даноњ теми, обірунтовувати св≥й погл¤д та
робити висновки з вивченоњ теми.
ћетодичн≥ рекомендац≥њ м≥ст¤ть завданн¤ дл¤ самост≥йного та
≥ндив≥дуального опрацюванн¤, основн≥ пон¤тт¤, теми реферат≥в та
перел≥к рекомендованоњ л≥тератури, ¤ка може допомогти при виконан≥
самост≥йноњ та ≥ндив≥дуальноњ роботи.
—амост≥йна та ≥ндив≥дуална робота студент≥в спи¤Ї формуванню
сучасного мисленн¤, усв≥домленню основних принцип≥в соц≥ального
вихованн¤ д≥тей, розум≥нню сут≥ соц≥альноњ роботи та њњ роль у
сучасному сусп≥льств≥.
«гальн≥ методичн≥ вкац≥вки до виконанн¤ самост≥йноњ та
≥ндив≥дуальноњ роботи з предмту "—оц≥альна педагог≥ка та соц≥альна
робота" —амост≥йна та ≥ндив≥дуальна робота студент≥в з л≥тературою,
газетним матер≥алом, ≥ншими джерелами - один з най≥ажлив≥ших шл¤х≥в
забезпеченн¤ систематичних м≥цнтх ≥ ірунтовних знань студент≥.
«м≥ст самост≥йноњ та ≥ндив≥дуальноњ роботи роботи над конкретною
дисципл≥ною визначаЇтьс¤ навчальною програмою, методичними
матер≥алами, завданн¤ми викладача. ѕри виконанн≥ самост≥йноњ та
≥ндив≥дуальноњ роботи сл≥д враховувати так≥ вимоги, ¤к обс¤г,
повнота, обгрунтован≥сть, лог≥чн≥сть, ст≥п≥нь самост≥йност≥ в
судженн¤х, культура мови.
ƒл¤ виконанн¤ самост≥йноњ та ≥ндив≥дуальноњ роботи може
використовуватис¤ читальний зал, б≥бл≥отеки навчальн≥ каб≥нети, а
також вона може виконуватись у домашн≥х умовах.
—амост≥йна та ≥ндив≥дуальна робота вимагаЇ в≥д студент≥в вм≥нн¤
працювати з литературою, а саме займатис¤ доб≥ркою фактичного
матер≥алу за даним питанн¤м, виписуванн¤ тез, роьити терм≥нолог≥чн≥,
статистичн≥ та дов≥дков≥ виписки. ¬елике значенн¤ при виконанн≥
самост≥йноњ та ≥ндив≥дуальноњ роботи маЇ робота з газетою, при
доб≥рц≥ найповн≥шоњ ≥нформац≥њ. ѕрацюючи з р≥зними л≥тературними
джерелами необх≥дно вм≥ти визначати основне, головне, суттЇве.
јктивна ≥ д≥¤льна сутн≥сть людини вимагаЇ, щоб студент здобував
знанн¤ не т≥льки з книг, а й безпосередньо з житт¤, з досв≥ду шл¤хом
спостережень, що спри¤тиме зв'¤зкку теми з реальними под≥¤ми.
¬иконуючи самост≥йну та ≥ндив≥дуальну роботу, кожен студент може
найкраще ви¤вити сво≥ ≥ндив≥дуальн≥ сили ≥ можливост≥, набути вм≥нн¤
самост≥йно вчитис¤, переборювати труднощ≥, доводити справу до к≥нц¤.
ѕри виконанн≥ самост≥йноњ та ≥нд≥в≥дуальноњ роботи кожен студент
працюЇ самост≥йно.
ћетодичн≥ рекомендац≥њ м≥ст¤ть питанн¤, теми реферат≥в дл¤
повного розкритт¤ даноњ теми чи окремого питанн¤.
—амост≥йна тв ≥ндив≥дуальна робота виноситьс¤ на п≥дсумковий
контроль пор¤д з навчальним матер≥алом, ¤кий опрацьовувавс¤ при
проведенн≥ навчальних зан¤ть.
¬важаЇмо, що рекомендац≥њ допоможуть ¬ам краще ≥ глибше оволод≥ти
курсом "—оц≥альна педагог≥ка та соц≥альна робота" та сприи¤тимуть
застосуванню теоретичних знань на практиц≥.
≤ндив≥дуальна робота студент≥в
≤ндив≥дуальна робота студент≥в є 1.
“ема: "≤сторичний аспект становленн¤ та розвитку соц≥альноњ
педагог≥ки"
–озвиток њхн≥х ≥дей в теор≥њ та соц≥ально-педагог≥чн≥й д≥¤льност≥
ѕ.Ќаторна, √.Ќол¤, √.Ѕоймер. ≤стор≥¤ та розвиток соц≥альноњ роботи в
—Ўј. —тановленн¤ та сучасний стан соц≥альноњ роботи в Ќ≥меччин≥.
ќсобливост≥ соц≥альноњ д≥¤льност≥ в крањнах —кандинав≥њ. ѕор≥вн¤льна
характеристика амер≥канськоњ та Ївропейськоњ моделей соц≥альноњ
роботи. —тановленн¤ соц≥альноњ роботи в ”крањн≥.
ультурно-≥сторичн≥передумови зароджен¤ благод≥йництва в ≥њвськ≥й
–ус≥. н¤зь ¬олодимр - засновник системи соц≥альноњ оп≥ки. "–уська
правда" ярослава ћудрого - прообраз сучасних програм. ѕитанн¤
соц≥альноњ п≥дтримки в книз≥ ¬олодимира ћономаха "ƒуховна".
—оц≥ально-благод≥йницька д≥¤льн≥сть украњнських братств. ÷ерква ¤к
пров≥дний ≥нститут благод≥йництва. ’рист≥анське осмисленн¤ ≥дењ
спас≥нн¤, милосерд¤ до ближнього ¤к етична категор≥¤ та моральна
позиц≥¤. –озвиток ≥дењ державноњ пол≥тики в д≥¤льност≥ ѕетра ≤.
ѕерш≥ соц≥альн≥ ≥нститути п≥дтримки нужденних: л≥карн≥ дл¤ б≥дних,
сир≥тськ≥ приюти, будинки дл¤ оп≥ки незаконнонароджених. ƒержавна
соц≥альна пол≥тика за атерини II. –озвиток приватного та
сусп≥льного благод≥йства. "¬иховний будинок" ≤.≤.“ецького. —≥льська
громада ¤к центр соц≥альноњ роботи в ”крањн≥ в к≥нц≥ XIX - на
початку XX ст. —оц≥альне значенн¤ д≥¤льност≥ товариства „ервоного
хреста. ѕедагог≥чна д≥¤льн≥сть ј.—.ћакаренка ¤к досв≥д подаланн¤
дев≥антноњ повед≥нки. ’арактеристика соц≥ально-педагог≥чноњ
д≥¤льност≥ в 60-80 рр. XX ст.
Ћ≥тература:
1. оваль Ћ.√., «вЇрЇва ≤.ƒ., ’лЇб≥к —.–. —оц≥альна педагог≥ка ¤к
основа соц≥альноњ роботи // ƒов≥ра ≥ над≥¤. - 1994. - є 5. - —.
3-34.
2. оваль Ћ.√., «вЇрЇва ≤.ƒ., ’лЇб≥к —.–. —оц≥альна педагог≥ка //
—оц≥альна робота. ., 1997- —. 62-70.
3. Ѕура¤ Ќ.ѕ. —оц≥альна робота. - X., 1996. - —. 33-39.
4. ћалько ј.ќ. —оц≥альна педагог≥ка: конспект лекц≥й. - X., 1998.
—.9-13.
5. ћищик Ћ.». ѕрофессиональна¤ подготовка социального педагога.
«апорожье, 1996. - 104 с.
6. —оц≥альна педагог≥ка // —оц≥альна робота
(пон¤т≥йно-терм≥нолог≥чний словник). - ., 1994.
7. ѕещерный ѕ.». »сторические нормы и традици¤ благотворительности в
–оссии. -ћ., 1993.
≤ндив≥дуальна робота студент≥в є 2.
“ема:—тановленн¤ соц≥альноњ педагог≥ки та соц≥альноњ роботи за
рубежом.
ѕитанн¤.
1. ≤стор≥¤ генези соц≥альноњ педагог≥ки та соц≥альноњ роботи.
2. Ѕагатоман≥тн≥сть соц≥альних теор≥й за кордоном.
3. ќсновн≥ модел≥ соц≥альноњ п≥дтримки населенн¤ у сучасному св≥т≥.
4. —п≥льне ≥ в≥дм≥нне у п≥дготовц≥ соц≥альних прац≥вник≥в ≥
соц≥альних педагог≥в за кордоном.
Ћ≥тература:
1. —оц≥альна педагог≥ка (пед. ун≥в. ƒрагоманов. —.54-93).
2. —оц≥альна робота урбатов —.6-64.
3. ћустаЇва ‘.ј. ќснови соц≥альноњ педагог≥ки —.287-402.
4. —циальна¤ педагогика: урс лекций / ѕод общей ред.
ћ.ј.√алагузовой. -ћ.: √уманит. »зд. центр ¬јЋƒќ—, 2000. —.8-21
5. ¬асилькова ё.¬., ¬асилькова“.ј. —оциальна¤ педагогика: урс
лекций: ”чеб. пособие дл¤ студ. высш. пед. учеб, заведений. Ч 2-е
изд. стереотип. -ћ.: »здательский центр Ђјкадеми¤ї, 2000. —.86-270,
390-409.
≤ндив≥дуальна робота студент≥в є 3.
“ема: —оц≥ально-педагог≥чний патронаж обдарованих д≥тей.
ќсновн≥ пон¤тт¤: талант, обдарован≥сть, ген≥альн≥сть,
соц≥ально-педагог≥чий захист обдарованоњ дитини.
ѕитанн¤:
1. ѕров≥дн≥ п≥дходи до соц≥ального захисту обдарованих дитей.
2. Ќавчально-виховн≥ заклади дл¤ обдарованих д≥тей.
3. —оц≥ально-психолог≥чний п≥дх≥д до соц≥ального захисту обдарованих
д≥тей.
4. ƒосл≥дженн¤ структури ≥нд≥в≥дуальност≥ обдарованоњ дитини.
5. —оц≥ально-педагог≥чний захист обдарованоњ дитини.
Ћ≥тература:
1. Ѕатори 3., »оо ј. ќбучение одарЄнных детей в ¬енгрии //
ѕерспективы. ¬оппосы образовани¤. - 1989. - є 1. - —. 9-16.
2. √ильбух ё.«. ѕсиходиагностическа¤ функци¤ учител¤ // ¬опросы
психологии. - 1986. - є 3. - —.83-86.
3. оваль Ћ.√., «вЇрЇва ≤.ƒ., ’лЇб≥к —.–. —оц≥альна педагог≥ка /
—оц≥альна робота: Ќавч. пос≥бник. - .: ≤«ћЌ, 1997. - —. 125- 150.
4. рутецкий ¬. ј. ѕроблема способностей в псыхологии - ћ.:
ѕедагогика, 1971. -216с.
5. Ћейтес Ќ.—. ”мственные способности и возраст. - ћ.: ѕедагогика,
1971. -278с.
6. ќдарЄнные дети: ѕер. с англ. / ќбщ. ред. “.¬.Ѕурменской,
¬.ћ.—лучщй. - ћ.: ѕрогресс, 1991. -380 с.
7. ѕсихолог≥чна д≥агностика умов формуванн¤ обдарованост≥ учн≥в:
ћетод. реком. - ≤вано-‘ранк≥вськ, 1991. - 28 с.
8. “ворческа¤ одарЄнность детей / ћомеко. - , 1991 . - 28 с.
≤ндив≥дуальна робота студент≥в є 4.
“ема: ‘ормуванн¤ духовност≥ учн≥в ¤к соц≥ально-педагог≥чна
проблема.
ѕитанн¤:
1. ‘ормуванн¤ духовност≥ ¤к ¤к один з аспект≥в соц≥ал≥зац≥њ
школ¤р≥в.
2. —оц≥ально-педагог≥чна д≥¤льн≥сть учител¤ на уроц≥, спр¤мована на
розвиток духовност≥ школ¤р≥в.
3. ѕрозакласна соц≥ально-педагог≥чна д≥¤льн≥сть учител¤, спр¤мована
на розвиток духовност≥ школ¤р≥в.
Ћ≥тература:
1. Ѕочарова ¬. ѕодростки и взрослые: зона довери¤ // Ќародное
образование. -1990. -є 9. -—. 41-48.
≤ндив≥дуальна робота студент≥в є 5.
“ема: ¬≥ков≥ та статтев≥ проблеми соц≥ально-педагог≥чного
формуванн¤ особистост≥
Ћ≥тература:
1. Ѕочарова ¬. ѕодростки и взрослые: зона довери¤ // Ќародное
образование. -1990. -є 9. -—. 41-48.
2. ¬довенко “.¬. ѕроблемно-целевой подход к организации досуга людей
третьего возраста: јфтореф. дис. канд. пед. наук. - —.-ѕб., 1992. -
15 с.
3. лубы пожилых людей. - ћ., 1985. 12 с.
4. ќсьман Ћ.ѕ. —амоствердженн¤ п≥дл≥тк≥в за р≥зних умов вихованн¤ //
ѕсихолог≥¤. - ., 1992. - ¬ип. 39. - —.64 -72.
5. ѕолукалов ¬.¬. ѕодростковый клуб: самоде¤тельность, творчество,
самоопределение. - ћ., 1988. - —.21-23.
6. ѕол¤кова ј. ѕланы на пенсию // —оц. защита. - 1995. - є 5. - —.
132-134.
7. ѕол¤кова ј. ќдиночество // —оц. защита. - 1996. - є 6-7 - —.
226-227.
8. ѕроблеми соц≥ального захисту молод≥ в умовах зм≥ни
соц≥ально-економ≥чних в≥дносин. - ., 1993. - 253 с.
9. –ыбчинский ≈.ћ. ‘еномен детства в современной –оссии //
ѕедагогика. - 1996.-є6.-—.14-17.
“еми:
“ема 1. ≤стор≥¤ благод≥йноњ д≥¤льност≥ в ”крањн≥.
1. —утн≥сть пон¤ть "милосерд¤" ≥ "благод≥йн≥сть".
2. ќсновн≥ форми соц≥альноњ допомоги у ињвськ≥й –ус≥.
3. ÷ерква ¤к пров≥дний ≥нститут благод≥йництва.
4. ’рист≥анське осмисленн¤ ≥дењ спас≥нн¤, милосерд¤ ¤к етична
категор≥¤ та моральна позиц≥¤.
5. Ѕлагод≥йн≥сть в сучасних умовах.
“ема 2. ѕрофес≥йна д≥¤льн≥сть соц≥ального педагога.
1. ≤сторичн≥ передумови розвитку соц≥ально-педагог≥чноњ д≥¤льност≥.
2. ќсобливост≥ профес≥йноњ д≥¤льност≥ соц≥ального педагога.
3. —истема профес≥йноњ подготовки соц≥ального педагога в ”крањн≥ та
за кордоном.
4. ѕ≥дготовка соц≥альних педагог≥в у ¬”«≤.
Ћ≥тература:
1. ан- алик ¬.ј., Ќикандров Ќ.ƒ. ѕедагог≥чна творч≥сть. - ћ., 1990.
2. лимов ™.ј., „ист¤кова —.Ќ. ¬иб≥р профес≥њ. - ћ., 1988.
3. ѕрофес≥йна культура вчител¤ / ѕ≥д ред. ¬.ј.—дастен≥на. - ћ.,
1993.
4. ’олостова ќ.≤. ѕрофес≥йний та духовно-нравственный портрет
соц≥ального прац≥вника. - ћ., 1993.
5. Ўевченко Ћ.Ћ. ѕрактична педагог≥чна етика: ѕ≥др. ƒл¤ вчител¤ ≥
батьк≥в. - ћ., 1997.
“еми реферат≥в:
1. ѕрофес≥¤ "соц≥альний педагог" в XXI ст.
2. —пециф≥ка умов прац≥ ≥ д≥¤льност≥ соц≥ального педагога.
3. —оц≥ально-педагог≥чна д≥¤льн≥сть в присл≥в'¤х ≥ приказках.
4. –оль творчост≥ в соц≥ально-педагог≥чн≥й д≥¤льност≥.
5. ќсобливост≥ профес≥йного самовихованн¤ студент≥в - майбутн≥х
соц≥альних педагог≥в.
“ема 3. ≤стор≥¤ благод≥йноњ д≥¤льност≥ в ”крањн≥.
1. —утн≥всть пон¤ть "милосерд¤", "благод≥йн≥сить".
2. ќсновн≥ форми соц≥альноњ допомоги у ињвськ≥й –ус≥.
3. ÷ерква ¤к пров≥дний ≥нститут благод≥йництва.
4. ’рист≥¤нське осмисленн¤ ≥дењ спас≥нн¤, милосерд¤ ¤к етична
категор≥¤ та моральна позиц≥¤.
5. Ѕлагод≥йн≥сть в сучасних умовах.
“ема 4. –озвиток дитини в соц≥ум≥.
1. —падков≥сть ≥ розвиток дитини.
2. —утн≥сть розвитку дитини.
3. –оль д≥¤льност≥ ≥ сп≥лкуванн¤ в розвитку дитини.
4. ¬плив в≥дхилень у здоров'њ на розвиток дитини.
5. ќсобливост≥ формуванн¤ сп≥лкуванн¤ ≥ р≥зних вид≥в д≥¤льност≥ у
д≥тей з обмеженими можливост¤ми.
6. —утн≥сть соц≥ал≥зац≥њ особистост≥ дитини.
7. —≥м'¤, осв≥та, рел≥г≥¤ ≥ культура - основн≥ ≥нститути
соц≥ал≥зац≥њ особистост≥ дитини.
Ћ≥тература:
1. ƒубровський ќ.ќ. Ћ≥кувальна педагог≥ка: ћетод, пос≥бник учител¤м,
л≥кар¤м, виховател¤м. - ћ., 1989.
2. √оршкова ќ.ќ. ќвчарова –.¬. –еаб≥л≥тац≥йна педагог≥ка. - ћ.,
1992.
3. он ≤.—. ƒитина ≥ сусп≥льство. - ћ.,1988.
4. оротов ¬.ћ. ¬ступ в загальну теор≥ю розвитку особистост≥. -
ћ.,1991.
5. ћудрик ќ.¬. —оц≥ал≥зац≥¤ ≥ "смутний час". - ћ., 1991.
6. Ќов≥кова Ћ.≤. Ўкола ≥ середовище. - ћ., 1985.
“еми реферат≥в:
1. ¬плив спадкових фактор≥в на розвиток дитини.
2. –озвиток дитини в процес≥ д≥¤льност≥.
3. –озвиток дитини в процес≥ сп≥лкуванн¤.
4. ќпануванн¤ дитиною соц≥альних ролей в процес≥ його розвитку.
5. ¬ихованн¤ ≥ соц≥ал≥зац≥¤ дитини.
“ема 5. —истема профес≥йноњ п≥дготовки соц≥альних педагог≥в.
1. ѕринципи побудови безперевноњ системи професийноњ осв≥ти.
2. ƒопрофес≥йна п≥дготовка соц≥альних педагог≥в.
3. ќсобливост≥ профес≥йноњ подготовки соц≥альних педагог≥в в
середн≥х профес≥йних навчальних закладах.
4. —труктура державного стандарту про вищу профес≥йну осв≥ту.
5. Ѕакалаврвт, спец≥ал≥ст ≥ маг≥стратура - основн≥ етапи п≥дготовки
соц≥ального педагога в ¬”«≤.
Ћ≥тература:
1. Ѕайденко ¬. ≤. —тандарти в неперевн≥й осв≥т≥: —учасний стан. -
ћ., 1998.
2. Ѕолотов ¬. ќ., ост≥кова ћ.ћ. ѕедагог≥чна осв≥та - стор≥нки
реформуванн¤. -¬олгоград, 1998.
3. √ершунський Ѕ.—. ‘≥лософсько-методолог≥чн≥ основи стратег≥њ
розвитк> осв≥ти в –ос≥њ. - ћ., 1997.
4. ƒержавний осв≥тн≥й стандарт вищоњ профес≥йноњ осв≥ти за
спец≥альнистгс 031300 "—оц≥альна педагог≥ка". - ћ., 1995.
“еми реферат≥в:
1. –еформуванн¤ системи профес≥йноњ осв≥ти в сучасних умовах.
2. ¬иб≥р спец≥альност≥ в систем≥ вищоњ профес≥йноњ осв≥ти.
3. —пец≥ал≥зац≥¤ в п≥дготовц≥ соц≥альних педагог≥в.
4. ѕ≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ ≥ переп≥дготовка соц≥альних педагог≥в.
“ема 6. ѕон¤тт¤ "норма", "в≥дхиленн¤ в≥д норми", в соц≥альн≥й
педагог≥ц≥.
1. јномальн≥ д≥ти.
2. ќбдарован≥ д≥ти.
3. —оц≥альн≥ норми.
4. ‘≥зичн≥ та псих≥чн≥ в≥дхиленн¤ в≥д норми.
5. ќсобливост≥соц≥ал≥зац≥њ д≥тей з обмежеими можливост≥ми.
6. ”мови та правов≥ норми соц≥ал≥зац≥њ дитини з обмеженими
можлисост¤ми.
7. —оц≥ально-педагог≥чн≥ в≥дх≥ленн¤ в≥д норми.
8. —ир≥тство ¤к в≥дх≥ленн¤ в соц≥альному житт≥ дитини.
9. ƒев≥антна повед≥нка д≥тей ¤к в≥дхиленн¤ в≥д соц≥альноњ повед≥нки.
Ћ≥тература:
1. ƒ≥ти з в≥дхиленн¤ми у розвитку / ѕ≥д ред. - ћ.—.ѕевзнер. - ћ.,
1966.
2. «ашський ћ.—. –озумово в≥дстал≥ д≥ти: ≤стор≥¤ њх вивченн¤,
вихованн¤ ≥ навчанн¤ з древн≥х час≥в до середини XX ст. - ћ., 1995.
3. «ахаров ј.≤. як попередити в≥дхиленн¤ в повед≥нц≥ дитини. - ћ.,
1986.
4. лейберг ё.ј. —оц≥альн≥ норми ≥ в≥дхиленн¤. - ћ., 1997.
5. ћаллер ј.–. ƒитина з обмеженими можливост¤ми: ѕ≥др. дл¤ батьк≥в.
- ћ., 1986.
6. —оц≥альн≥ в≥дхиленн¤. - ћ., 1984.
“еми реферат≥в:
1. ѕон¤тт¤ норми в науках, що вивчають людину.
2. ¬≥дхиленн¤ вихованн¤ в розвитку дитини ¤к соц≥ально-педагог≥чна
проблема.
3. ¬≥дхиленн¤ в повед≥нц≥ дитини ¤к соц≥ально-педагог≥чна проблема.
4. ќбдарован≥сть ¤к в≥дхилен≥сть в≥д норми.
5. “иполог≥¤ соц≥ально-педагог≥чних норм ≥ в≥дхилень.
“ема 7. —оц≥ально-педагог≥чна д≥¤льн≥сть з с≥м'Їю групи ризику.
1. ’арактеристика с≥мей групи ризику.
2. —оц≥альний статус с≥м'њ групи р≥зику.
3. ќсновн≥ проблеми д≥тей в с≥м'¤х групи ризику.
4. —пециф≥ка роботи соц≥ального педагога з с≥м'Їю групи ризику.
Ћ≥тература:
1. Ѕу¤нов ћ.≤. ƒитина ≥з неблагополучной с≥м'њ: «аписки дит¤чого
псих≥атра. -ћ., 1988.
2. √ребенников ≤.¬. ќснови с≥мейного житт¤. - ћ., 1991.
3. ћудр≥сть вихованн¤: ѕ≥дручник дл¤ батьк≥в. Ч ћ., 1987.
4. ќрган≥зац≥¤ роботи з неблагополучною с≥м'Їю: ћетод, рекомендац≥њ.
-™катеринбург, 1997.
5. ƒопомога батькам у вихованн≥ д≥тей / «аг. ред. ¬.я.ѕилиповського.
- ћ., 1994.
6. ‘ран ј. јбетка дл¤ батьк≥в. - ћ., 1994.
“еми реферат≥в:
1. —≥м'¤ ¤к ≥нститут соц≥ал≥зац≥њ дитини.
2. —оц≥ально-педагог≥чн≥ проблеми с≥мей.
3. —оц≥ально-педагог≥чна п≥дтримка д≥тей в багатод≥тн≥й с≥м'њ.
4. ќсобливост≥ соц≥ально-педагог≥чноњ роботи щодо попередженн¤
насилл¤ в с≥м'њ.
5. —оц≥ально-педагог≥чна д≥¤льн≥сть з с≥м'Їю, ¤ка маЇ
дитину-≥нвал≥да.
“ема 8. ƒев≥ац≥¤ ¤к соц≥ально-педагог≥чна проблема.
1. —оц≥альна дезадаптац≥¤ п≥дл≥тк≥в.
2. ’арактеристика перех≥дного в≥ку д≥тей.
3. —оц≥альн≥ передумови дезадаптац≥њ п≥дл≥тк≥в.
4. “ипи дев≥антноњ повед≥нки.
5. ƒев≥антна повед≥нка п≥дл≥тк≥в: причини ≥ насл≥дки.
6. рим≥нальна повед≥нка п≥дл≥тк≥в: причини ≥ насл≥дки.
7. “еор≥њ дев≥ац≥њ.
8. ƒит¤чий алкогол≥зм, проституц≥¤, наркоман≥¤, злочинн≥сть ¤к
соц≥ально-педагог≥чна проблема.
Ћ≥тература:
1. јлмазов Ѕ.ћ. ѕсих≥чна середовищна дезадаптац≥¤ неповнол≥тн≥х.
-—вердловськ, 1986.
2. «ахаров ј.≤. як попередити в≥дхилен¤ в повед≥нц≥ д≥тей. - ћ.,
1986.
3. јн≥с≥мов Ћ.ћ. ѕроф≥лактика пи¤тства, алкогол≥зму ≥ наркоман≥њ
серед молод≥.-ћ., 1988.
4. олесов ƒ.¬. Ѕес≥ди про антиалкогольне вихованн¤. - ћ., 1987.
5. √аб≥ан≥ ј.ј. Ќа краю пр≥рви: Ќаркоман≥¤ ≥ наркомани. - ћ., 1990.
6. —мирнов ¬.™. Ќаркоман≥¤: «нак б≥ди. - ћ., 1988.
7. ќриов ё.ћ. —таттевий розвиток ≥ вихованн¤. - ћ., 1993.
8. јнтон¤н ё.ћ. —оц≥альне середовище ≥ формуванн¤ особистост≥
злочинц¤. -ћ., 1975.
9. Ѕашкатов ≤.ѕ. —оц≥ально-психолог≥чн≥ методи вивченн¤ особистост≥
≥ груп неповнол≥тн≥х засуджених. - ћ., 1986.
“еми реферат≥в:
1. ƒев≥ац≥њ ¤к соц≥ально-педагог≥чна проблема.
2. –оль с≥м'њ в попередженн≥ дев≥антноњ повед≥нки д≥тей.
3. ѕи¤тство ≥ алкогол≥зм ¤к соц≥ально-педагог≥чна проблема.
4. —≥мейн≥ алкогольн≥ традиц≥њ ≥ њх вплив на розвиток дит¤чого
алкогол≥зму.
5. Ќаркотики ≥ людина.
6. —оц≥альна дезадаптац≥¤ п≥дл≥тк≥в-наркоман≥в.
7. ƒитина наркоман в соц≥ум≥.
8. ƒит¤ча проституц≥¤ ¤к соц≥альне ¤вище.
9. ѕроституц≥¤ д≥тей: причини ≥ насл≥дки.
1ќ.—оц≥ально-педагог≥чна проф≥лактика дит¤чоњ проституц≥њ.
11.–оль сусп≥льних орган≥зац≥й у проф≥лактиц≥ злочинноњ повед≥нки
неповнол≥тн≥х.
12.–оль м≥кросередовища у формуванн≥ особистост≥ правопорушника.
13.¬≥д "важкого" п≥дл≥тка до правопорушника.
—ѕ»—ќ ”–—ќ¬»’ –ќЅ≤“ по предмету "—оц≥альна педагог≥ка та
соц≥альна робота"
1. Ўкола - пров≥дний чинник соц≥ального вихованн¤ народ≥в св≥ту (≥сторичний
аспект).
2. ≤стор≥¤ формуванн¤ проблем соц≥ального вихованн¤ у ф≥лософськ≥й
думц≥.
3. ѕроблеми соц≥ального вихованн¤ в л≥тератур≥ ≥ л≥тература ¤к зас≥б
соц≥ального вихованн¤.
4. ѕроблеми соц≥ального вихованн¤ в мистецтв≥ ≥ мистецтво ¤к зас≥б
соц≥ального вихованн¤.
5. –ел≥г≥¤ ≥ церква - важлив≥ фактори соц≥ального вихованн¤ з
—ередньов≥чч¤, до XX ст.
6. ≤стор≥¤ розвитку соц≥ально-педагог≥чних систем у св≥т≥.
7. –озвиток ≥дей ≥ практики соц≥ального вихованн¤ —ередньов≥чч¤.
8. √уман≥стична ≥де¤ соц≥ального вихованн¤ епохи ¬≥дродженн¤ та
практична њњ реал≥зац≥¤.
9. ≤дењ соц≥ального вихованн¤ епохи ѕросв≥тництва.
10. —тановленн¤ та розвиток соц≥альноњ педагог≥ки в Ќ≥меччин≥.
11 .¬несок (≥сторична особа) в розвиток ≥дей та/чи практики
соц≥ального вихованн¤.
12. ќсобливост≥ соц≥ально-педагог≥чноњ д≥¤льност≥ соц≥ального
педагога в загальноосв≥тн≥й школ≥.
13. ќсобливост≥ соц≥ально-педагог≥чноњ д≥¤льност≥ соц≥ального
педагога у м≥крорайон≥.
14. ‘ормуванн¤ педагог≥чноњ культури соц≥ального педагога.
15. –оль та м≥сце соц≥ального педагога у гармон≥зац≥њ с≥мейних
взаЇмов≥дношень.
16. Ўл¤хи гармон≥зац≥њ внутр≥шньос≥мейних в≥дносин
(психолого-педагог≥чн≥ аспекти).
17. —учасна с≥м'¤ та њњ виховн≥ можливост≥.
18. —оц≥альний педагог с≥мейного типу: фактори роботи.
19. Ќапр¤мки роботи с≥мейного педагога у структур≥ територ≥ального
центру соц≥альноњ допомоги с≥м'њ та д≥т¤м.
20. —амовихованн¤ та с≥м'¤.
21. —оц≥ально-педагог≥чн≥ умови вихованн¤ д≥тей у однол≥тн≥й
(багатод≥тн≥й, неповн≥й, крим≥ногенн≥й) с≥м'њ.
22. ћетодой ≥ форми роботи соц≥ального педагога з неповною с≥м'Їю.
23. ќсобл≥вост≥ соц≥ально-педагог≥чноњ д≥¤льност≥ з прийомною
с≥м'Їю.
24. —≥м'¤ ¤к об'Їкт соц≥альноњ роботи.
25. –оль та м≥сце соц≥ального педагога у соц≥альному захист≥ с≥м'њ.
26. омпоненти виховного потенц≥алу сучасноњ с≥м'њ.
27. ≤стор≥¤ становленн¤ дошк≥льного соц≥ального вихованн¤ у св≥т≥.
28. ≤стор≥¤ становленн¤ дошк≥льного соц≥ального вихованн¤ в ”крањн≥.
29. —оф≥¤ –усова - ≥н≥ц≥атор ≥ кер≥вник дошк≥льного соц≥ального
вихованн¤ в ”крањн≥.
3ќ. ¬≥тчизн¤ний досв≥д становленн¤ соц≥ально-педагог≥чноњ функц≥њ
школи.
31. «аруб≥жний досв≥д становленн¤ соц≥ально-педагог≥чноњ функц≥њ
школи.
32. —оц≥ально-педагог≥чний аспект д≥¤льност≥ навчально-виховних
заклад≥в ≥нтернатного типу (можливо на приклад≥ д≥¤льност≥
я. орчака, ј.—.ћакаренка).
33. —пециф≥ка роботи соц≥ального педагога у дит¤чому будинку.
34. ќсобливост≥ роботи соц≥ального педагога у закладах ≥нтернатного
типу дл¤ дитей сир≥т.
35. –еал≥зац≥¤ внутришк≥льноњ соц≥ально-педагог≥чноњ д≥¤льност≥.
36. ‘ормуванн¤ системи соц≥ально-педагог≥чноњ д≥¤льност≥ школи.
37. —оц≥альне становленн¤ особистост≥ у вищих навчальних закладах.
38. ‘ормуванн¤ соц≥альне активноњ особистост≥ в ход≥ навчанн¤ у
вищих закладах осв≥ти.
39. ћетоди ≥ форми роботи соц≥ального педагога в закладах осв≥ти.
40. ‘орми ≥ методи роботи соц≥ального педагога у закладах додатковоњ
осв≥ти.
41. —тудентське самовр¤дуванн¤ ¤к форма соц≥ально-педагог≥чного
вихованн¤.
42. «м≥ст та форми соц≥ально-педагог≥чного вихованн¤ у вищих
навчальних закладах.
43. Ѕезроб≥тт¤ серед молод≥ ¤к соц≥ально-педагог≥чна проблема.
44. —оц≥ально-педагог≥чна допомогау профес≥йному самовизначенн≥
молод≥.
45. Ќапр¤ми соц≥альноњ роботи з молоддю за кордоном.
46. —оц≥ально-педагог≥чна роль студентського руху у сусп≥льному
житт≥.
47. ƒ≥¤льн≥сть молод≥жних орган≥зац≥й в ”крањн≥.
48. ƒ≥¤льн≥сть молод≥жних орган≥зац≥й за кордоном.
49. —оц≥альна п≥дтримка молодоњ с≥м'њ.
50. –оль —.“.Ўацького у становленн≥ мереж≥ позашк≥льних заклад≥в ¤к
заклад≥в соц≥ального вихованн¤.
51. —оц≥ально-педагог≥чний аспект д≥¤льност≥ позашк≥льних заклад≥в.
52. ’арактеристика основних засоб≥в реал≥зац≥њ
соц≥ально-педагог≥чноњ д≥¤льност≥ позашк≥льного закладу.
53. ќсобливост≥ д≥¤льност≥ соц≥ального педагога в дозв≥ллЇвих
закладах.
54. ќсобливост≥ роботи соц≥ального педагога в закладах реаб≥л≥тац≥њ
д≥тей з обмеженими можливост¤ми.
55. Ќеформальн≥ об'Їднанн¤ ¤к фактор соц≥ально-педагог≥чного впливу
на особист≥сть дитини та п≥дл≥тка.
56. —учасне значенн¤ соц≥ально-педагог≥чноњ роботи з д≥тьми та
п≥дл≥тками за м≥сцем проживанн¤.
57. –оль фактор≥в соц≥окультурного середовища ≥ характер њх впливу
на повед≥нку ≥ндив≥да.
58. –озгортанн¤ клуб≥в за ≥нтересами з опорою на традиц≥њ народноњ
мудрост≥.
59. ќбр¤дов≥сть ¤к зас≥б п≥дтриманн¤ та зм≥цненн¤ с≥м'њ.
60. –оль народних св¤т у зм≥цненн≥ внутр≥с≥мейних стосунк≥в.
61. —оц≥ально-педагог≥чна д≥¤льн≥сть з д≥тьми схильними до
алкогол≥зму.
62. ќсобливост≥ соц≥ально-педагог≥чноњ д≥¤льност≥ з
д≥тьми-наркоманами.
63. Ѕрод¤жництво та безпритульн≥сть д≥тей ¤к соц≥ально-педагог≥чна
проблема.
64. ‘орми ≥ методи роботи соц≥ального педагога в спец≥альних
закладах дл¤ д≥тей-правопорушник≥в.