«ћ≤—“:
” зв'¤зку з оф≥ц≥йним введенн¤м у 1991 роц≥ в ”крањн≥ посад
Ђсоц≥альний педагогї, Ђсоц≥альний прац≥вникї та Ђфах≥вець з
соц≥альноњ роботиї ≥ затребуван≥стю цих фах≥вц≥в вимогами житт¤
виникла необх≥дн≥сть з'¤суванн¤ зм≥сту њх п≥дготовки. ¬загал≥,
питанн¤ про сп≥вв≥дношенн¤ пон¤ть Ђсоц≥альний педагогї й Ђсоц≥альний
прац≥вникї ще до к≥нц¤ не з'¤соване в сучасн≥й
соц≥а-льно-педагог≥чн≥й науц≥. Ќаприклад, ¬. Ѕочарова ототожнюЇ ц≥
терм≥ни. «а в≥рним визначенн¤м б≥льшост≥ вчених (≤. «вЇрЇва, Ѕ.
Ѕ≥т≥нас, ј. апська, Ћ. атаЇва, Ћ. оваль, —. ’лЇб≥к та ≥н.) м≥ж
соц≥альним педагогом ≥ соц≥альним прац≥вником ≥снуЇ принципова
р≥зниц¤.
Ќа наш погл¤д, пон¤тт¤ Ђсоц≥альний прац≥вникї значно ширше в
пор≥вн¤нн≥ з терм≥ном Ђсоц≥альний педагогї. ƒо соц≥альних педагог≥в
в≥днос¤ть людей, ¤к≥ мають спец≥альну педагог≥чну осв≥ту та
зд≥йснюють свою д≥¤льн≥сть переважно в школах й ≥нших осв≥тн≥х
закладах, тобто мова йде про спец≥ал≥ста, ¤кий працюЇ з д≥тьми та
молоддю. ј соц≥альний прац≥вник, кр≥м безпосередньоњ педагог≥чноњ
д≥¤льност≥, профес≥йно може займатис¤ роботою в будь-¤к≥й ≥нш≥й
соц≥альн≥й сфер≥ (у в≥дд≥лах соц≥ального забезпеченн¤, у в≥йськових
частинах, на виробництв≥, на Ѕ≥ржах прац≥ тощо) ≥ виконувати б≥льш
широк≥ функц≥њ (допомоги, захисту, реаб≥л≥тац≥њ, охорони тощо).
” сучасн≥й соц≥ально-педагог≥чн≥й науц≥, пор¤д з терм≥нами
Ђсоц≥альний педагогї та Ђсоц≥альний прац≥вникї ≥снуЇ ще й пон¤тт¤
Ђфах≥вець ≥з соц≥альноњ роботиї. ¬важаЇмо, що до даноњ категор≥њ
можна в≥днести ¤к соц≥альних педагог≥в, так ≥ соц≥альних
прац≥вник≥в. ѕ≥дтвердженн¤ ц≥й думц≥ знаходимо у дов≥дко-в≥й та
науково-педагог≥чн≥й л≥тератур≥. «окрема, в Ђ—ловнику-до-в≥днику дл¤
соц≥альних прац≥вник≥в та соц≥альних педагог≥вї за редакц≥Їю ј.
апськоњ записано: Ђ‘ах≥вець ≥з соц≥альноњ роботи Ч особа, ¤ка маЇ
спец≥альну осв≥ту ≥ зд≥йснюЇ практичну соц≥аль-ну роботу з р≥зними
категор≥¤ми д≥тей ≥ молод≥ та соц≥альними групамиї [3, с. 226].
Ђ—пец≥ал≥ст ≥з соц≥альноњ роботи, Ч в≥дзначаЇтьс¤ ≤ в
Ђ—оц≥а-льн≥й педагог≥ц≥ї за редакц≥Їю Ћ. оваль, ≤. «вЇрЇвоњ та —.
’лЇ-б≥к, Ч соц≥альний прац≥вник або соц≥альний педагог, зайн¤тий у
сфер≥ соц≥альноњ роботи, осв≥тньо-виховноњ, культурно-дозв≥ль-ноњ
д≥¤льност≥ й ¤кий маЇ спец≥альну осв≥ту, спец≥альну квал≥ф≥кац≥ю,
знанн¤ та досв≥д соц≥альноњ роботи з окремими групами людейї [2, с.
23].
—еред науковц≥в ≥снують й ≥нш≥ п≥дходи до тлумаченн¤ по-н¤тт¤
Ђфах≥вець ≥з соц≥альноњ роботиї. Ќаприклад, ќ. ’олостова в≥дзначаЇ,
що Ђпосада Ђфах≥вець з соц≥альноњ роботиї Ч екв≥валент прийн¤тоњ в
св≥т≥ посади Ђсоц≥альний прац≥вникї [4, с. 247]. ¬арто також
зазначити, що далеко не в ус≥х крањнах св≥ту сьогодн≥ ≥снуЇ пон¤тт¤
Ђсоц≥альний педагогї. Ќаприклад, у сучасн≥й јнгл≥њ Ї Ђсоц≥альний
прац≥вникї ≥ Ђфах≥вець по робот≥ з молоддюї. ј у ‘ранц≥њ функц≥њ
соц≥альних педагог≥в виконують Ђсоц≥-альн≥ кур'Їриї. ƒо њх числа
належать: виховател≥ раннього дитинства, виховател≥ ≥з попередженн¤
злочинност≥ серед молод≥, рад-ники ≥з соц≥альноњ та родинноњ
економ≥ки, ан≥матори з соц≥окультурноњ д≥¤льност≥ та секретар≥ з
медичноњ соц≥альноњ роботи. Ќа в≥дм≥ну в≥д јнгл≥њ, в б≥льшост≥
земель Ќ≥меччини Ђсо-ц≥альний педагогї Ч це Їдина ≥ загальна назва
профес≥њ дл¤ вс≥х хто спец≥ал≥зуЇтьс¤ з соц≥альноњ роботиї.
ќдним ≥з перших навчальних заклад≥в в ”крањн≥, що почав
п≥дготовку фах≥вц≥в за спец≥альн≥стю Ђсоц≥альна роботаї був
ƒн≥пропетровський державний ун≥верситет. ÷ю ≥н≥ц≥ативу п≥дхопили
’арк≥вський гуман≥тарний ≥нститут Ђ”крањнська Ќародна јкадем≥¤ї та
’арк≥вський ≥нститут еколог≥њ ≥ соц≥альноњ роботи. ƒо перших вуз≥в,
котр≥ почали займатис¤ п≥дготовкою соц≥альних пе-дагог≥в належали
«апор≥зький державний ун≥верситет, ƒонецький державний ун≥верситет ≥
’арк≥вська державна академ≥¤ культури.
« 1994 року в школах ”крањни вже оф≥ц≥йно було введено посаду
соц≥ального педагога. « цього ж року спец≥альною п≥дготовкою
соц≥альних педагог≥в почав займатис¤ ≥ ≥нститут п≥сл¤ди-пломноњ
осв≥ти педагог≥чних прац≥вник≥в ’арк≥вського державного
педагог≥чного ун≥верситету ≥м. √.—. —ковороди.
ќдночасно з метою широкого ознайомленн¤ майбутн≥х учител≥в з
питанн¤ми соц≥ально-педагог≥чноњ теор≥њ та практики в б≥льшост≥
навчальних заклад≥в педагог≥чного проф≥лю (Ћуганський державний
педагог≥чний ун≥верситет, ѕолтавський державний педагог≥чний
ун≥верситет, ’арк≥вський державний педагог≥чний ун≥верситет та
де¤ких ≥н.) з другоњ половини 90-х рок≥в XX ст. починають
в≥дкриватис¤ спец≥альн≥ кафедри соц≥альноњ педагог≥ки.
ѕ≥двищенню р≥вн¤ соц≥ально-педагог≥чноњ п≥дготовки масового
вчительства також спри¤ли впровадженн¤ спецкурсу
Ђ—оц≥ально-педагог≥чн≥ засади проф≥лактики правопорушень
неповнол≥тн≥хї в б≥льшост≥ вищих педагог≥чних навчальних заклад≥в й
орган≥зац≥¤ спец≥альноњ педагог≥чноњ практики в ≥нспекц≥¤х у справах
неповнол≥тн≥х. ¬еликою попул¤рн≥стю серед студент≥в педагог≥чних
заклад≥в користувалис¤ й лекц≥њ та сем≥нари з нетрадиц≥йних метод≥в
л≥куванн¤ та п≥дтримки здоров'¤ (психотерап≥¤, аутотрен≥нг тощо) [1,
с. 45].
” зв'¤зку з масовою п≥дготовкою соц≥альних педагог≥в ≥ соц≥альних
прац≥вник≥в в ”крањн≥ особлива увага науковц¤ми прид≥л¤Їтьс¤
питанн¤м розробки навчальних план≥в ≥ програм п≥дготовки фах≥вц≥в з
соц≥альноњ роботи.
« ц≥Їю метою досл≥дниками були вивчен≥ програми п≥дготовки
соц≥альних педагог≥в та соц≥альних прац≥вник≥в у пров≥дних крањнах
св≥ту. Ќаприклад, ё. √уров в≥дзначаЇ, що в зах≥дних крањнах до
програми навчанн¤ цих фах≥вц≥в, пор¤д з широкою загальноосв≥тньою
п≥дготовкою, належать: теор≥¤ й практика соц≥альноњ роботи,
психолог≥¤, соц≥олог≥¤, економ≥ка, пол≥тика ≥ законодавство та
методи досл≥джень.
Ќа в≥дм≥ну в≥д заруб≥жних кра'≥н, в ”крањн≥ зд≥йснювалась б≥льш
зм≥стовна п≥дготовка соц≥ально-педагог≥чних кадр≥в. «окрема,
вивченн¤ навчальних план≥в та програм п≥дготовки соц≥альних
педагог≥в у ’арк≥вськ≥й державн≥й академ≥њ культури (’ƒј ) й програм
орган≥зац≥њ педагог≥чноњ практики дозвол¤Ї констатувати, що
соц≥альн≥ педагоги отримують, пор¤д з загальноосв≥тн≥ми знанн¤ми, й
широку психолого-педагог≥чну (загальна, в≥кова, соц≥альна й
педагог≥чна психолог≥¤, психолог≥¤ особистост≥, патопсихолог≥¤,
основи психод≥агностики, корекц≥њ, психолог≥чного консультуванн¤,
загальна та соц≥альна педагог≥ки, методи соц≥ально-педагог≥чноњ
роботи, основи соц≥альноњ роботи, правов≥ основи соц≥альноњ роботи,
методика орган≥зац≥њ ≥гровоњ д≥¤льност≥, методика
соц≥ально-педагог≥чноњ д≥¤льност≥ з д≥тьми ≥ п≥дл≥тками дев≥антноњ
повед≥нки, педагог≥ка дозв≥лл¤ та де¤к≥ ≥нш≥ дисципл≥ни) та
практичну (в центрах соц≥альних служб, клубах молодих ≥нвал≥д≥в,
≥нтернатах дл¤ д≥тей-сир≥т, будинках милосерд¤ дл¤ самотн≥х,
обласних дит¤чих притулках, приймальникахЧ розпод≥льниках, у клубах,
трудових таборах тощо) п≥дготовку.
ќсоблива увага науковц¤ми прид≥л¤Їтьс¤ ≥ проблем≥ визначенн¤
знань, ум≥нь та функц≥й пров≥дних суб'Їкт≥в впливу. ƒо обов'¤зкових
знань основного суб'Їкта соц≥ально-педагог≥чного д≥¤льност≥
належать: ≥нформац≥йн≥, орган≥зац≥йн≥, корекц≥йн≥ та д≥агностичн≥
(Ћ. ѕундик). ¬ ¤кост≥ пров≥дних ум≥нь суб'Їкт≥в
соц≥ально-педагог≥чного впливу визначаютьс¤ комун≥кативн≥ вм≥нн¤
(вести бес≥ду, д≥алог, дискус≥ю тощо) (—. оношенко).
ƒо основних функц≥й д≥¤льност≥ соц≥ального педагога належать:
психолог≥чна, правозахиста, соц≥ально-медична, соц≥ально-побутова,
морально-гуман≥стична, рекламно-пропагувна,
попереджувально-проф≥лактична, комун≥кативна, охоронно-захисна,
соц≥ально-терапевтична й орган≥зац≥йна.
¬загал≥, ¤к стверджуЇ ё. Ќагорний (зав≥дувач кафедри соц≥альноњ
педагог≥ки), за дес¤ть рок≥в ≥снуванн¤ спец≥альност≥ Ђсоц≥альний
педагогї у ’ƒј п≥дготовлено: на стац≥онар≥ Ч 141 фах≥вець; на
заочному в≥дд≥ленн≥ Ч 281. јле, ¤к св≥дчить вивченн¤ питанн¤
працевлаштуванн¤ цих спец≥ал≥ст≥в, жоден з них, на жаль, не працюЇ в
загальноосв≥тн≥х школах м. ’аркова. ÷≥ фах≥вц≥ влаштовуютьс¤ в
школи-≥нтернати дл¤ д≥тей-сир≥т та д≥тей, ¤к≥ позбавлен≥
батьк≥вськоњ оп≥ки, клуби, в дит¤ч≥ притулки, центри соц≥альних
служб дл¤ молод≥ та неповнол≥тн≥х, р≥зноман≥тн≥ фонди допомоги тощо.
ѕроведене анкетуванн¤ серед практичних психолог≥в у ≥нститут≥
п≥сл¤дипломноњ осв≥ти педагог≥чних прац≥вник≥в при ’ƒѕ” ≥м. √.—.
—ковороди св≥дчить про те, що в школах ’аркова функц≥њ соц≥ального
педагога виконують переважно практичн≥ психологи. “аке несправедливе
ототожненн¤ функц≥й цих р≥зних за фахом ≥ р≥внем п≥дготовки
прац≥вник≥в привело до обмеженого використанн¤ ними й педагог≥чних
метод≥в впливу, зведенн¤ њх переважно до орган≥зац≥њ бес≥д та ≥гор.
“аким чином, на сучасному етап≥ розвитку украњнськоњ держави
вченими особлива увага прид≥л¤Їтьс¤ питанн¤м розробки зм≥сту
психолого-педагог≥чноњ ≥ практичноњ п≥дготовки соц≥альних педагог≥в,
визначенню њх пров≥дних знань, ум≥нь та функц≥й д≥¤льност≥.
Ћ≥тература
1. Ѕлинов ј.—. Ўкола перед лицом алкогольного нашестви¤ // ѕедагоги
ка. Ч 1993. Ч є 5. - —. 42-46.
2. оваль Ћ.√., «вЇрЇва ≤.ƒ., ’лЇб≥к —.–. —оц≥альна педагог≥ка /
—оц≥альна робота: Ќавчальний пос≥бник. Ч Ђ.: ≤«ћЌ, 1997.
3. —ловник-дов≥дник дл¤ соц≥альних прац≥вник≥в та соц≥альних
педагог≥в/«а ред. ј.…. апськоњ. - .,2000.
4. “еори¤ социальной работы//ѕод ред. ’олостовой ≈.». - ћ.:ёрист,
1998.